SIdang Media Lintas Langsung Update Covid-19 21 JUlai 2020










Situasi pand3mik COV19 kebelakangan ini didapati membimbangkan, kata Ketua Pengarah Kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah.

“Situasi COV-19 kebelakangan ini didapati membimbangkan kerana jumlah kes harian yang dilaporkan didapati terus meningkat, terutamanya kes penularan dalam negara.

“Sebelum ini jumlah kes aktif telah menurun kepada 63 kes, iaitu kes kebolehjangkitan pada 9 Julai 2020.





“Namun begitu, ia meningkat dan jumlah kes aktif kembali melebihi 100 kes pada 19 Julai 2020 dan kini mencecah 130 kes pada hari ini,” katanya dalam sidang media perkembangan COVID-19 di Putrajaya, hari ini.

Dalam pada itu, dr. noor Hisham menjelaskan, kenaikan kes akhir-akhir ini menunjukan sikap sesetengah orang awam yang mula alpa , leka dan tidak mematuhi SOP, termasuk tidak memberi perhatian terhadap kepentingan melindungi warga emas. Dan terdapat di antara mereka yang hanya memandang ringan dengan wabak ini.

“KKM amat bimbang bahawa orang ramai mulai tidak memberi perhatian mengenai kepentingan melindungi warga emas daripada jangkitan COV-19.

Selain itu, “KKM amat risau kerana sebahagian rakyat Malaysia yang menjalani rutin harian mereka seakan-akan Wabak COVID-19 ini sudah terhapus. Ada diantara mereka yang tidak mematuhi SOP serta tidak memakai topeng Ketika berada di tempat awam.

“Orang ramai sewajarnya mengamalkan langkah pencegahan jangkitan terutamanya memakai pelitup separuh muka, amalan kebersihan tangan yang tinggi dan penjarakan sosial yang selamat apabila berada di kalangan golongan ini,” jelasnya.

Semoga rakyat Malaysia menjaga SOP yang digariskan oleh KKM agar pandemik ini berkurang dengan pantasnya.

Sumber: Info Rentas Asia




 Sumber: Harian Metro


Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Jom Tekan LIKE dan SHARE page kami yang terdapat di Bawah Artikel ni.

 

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

 

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

 

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Related Posts:

0 Response to "SIdang Media Lintas Langsung Update Covid-19 21 JUlai 2020"

Catat Ulasan