“NGO Kata Tidak Mas0k Ak4l Rayhan Terus Divsir tanpa sebab yang MUNASABAH", Ini Kenyataan Mereka Yang Buat Ramai Tak Setuju




Kenyataan lelaki bernama Rayhan Kabir ketika dia muncul dalam dokumentari Al Jazeera “Locked Up in Malaysia’s Lockdown” telah menimbulkan kemarahan ramai kerana beliau menyatakan kenyataan yang tidak benar kepada kerajaan Malaysia mengenai penganiayaan kerajaan terhadap PATI yang dijangkiti wabak covid-19 di Malaysia Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

 

Sejak itu pihak poIis dan imigresen mula memburu Rayhan di atas kata-katanya yang memburukkan nama baik Malaysia di mata dunia.

 

Pada petang jumaat, Rayhan berjaya ditahan Ketika beliau bersembunyi di sebuah kondominium di Kuala Lumpur.



PoIis menahan Rayhan semalam dan akan menyoal siasatnya sebagai sebahagian daripada siasatan ke atas dokumentari tersebut.

 

Ketua Pengarah Imigresen, Khairul Dzaimee Daud berkata Rayhan akan diusir dari negara dan “menyenarai hitam” dia dari memasuki Malaysia pada masa akan datang.

 

Jabatan itu juga telah menarik balik permit kerjanya.

 

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin, yang memantau jabatan poIis dan imigresen, mengatakan Rayhan akan direman selama 14 hari di pusat tahanan imigresen.

 

Rayhan menegaskan bahawa dia bercakap benar dan hanya untuk membantu warga PATI ketika ditemu ramah oleh Al Jazeera mengenai dakwaan penganiayaan terhadap pendatang tanpa izin oleh pihak berkuasa Malaysia semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP).

 

Kenyataan dari pihak media Al-Jazeera

 

Sementara itu, Al Jazeera dalam kenyataan di Twitter mengulas penangkapan Rayhan dengan berkata:

 

” Al Jazeera mendapati adalah sangat tidak patut apabila pekerja asing Bangladesh Md Rayhan Kabir telah ditangkap kerana memilih untuk bercakap tentang beberapa pengalaman golongan yang tidak mempunyai suara(PATI)”.

 

Al Jazeera juga menyatakan bahawa Rayhan juga mengalami gangguan secara dalam talian.

 

NGO Mahu Pastikan keselamatan ketika dalam tahanan

 

Dua NGO hak asasi manusia sejak itu menegaskan agar Rayhan diadili di mhkamah dan bukannya “dideportasi secara sewenang-wenang” sebelum dibuktikan bersalah.

 


Pengarah eksekutif Inisiatif Utara-Selatan Adrian Pereira mendesak Peguam Negara Idrus Harun untuk memastikan kedaulatan undang-undang ditegakkan dalam kes ini.

 

” Peguam Negara harus memastikan peraturan undang-undang dan bukan peraturan menurut undang-undang bagaimana Jabatan Imigresen menuduh Rayhan.

 

” Rayhan mesti diberi perbicaraan yang adil untuk membolehkannya menjelaskan dirinya sendiri dan tidak dihantar pulang secara sewenang-wenang,” katanya kepada Malaysiakini.

 

Pereira juga mendesak kerajaan untuk memastikan keselamatan Rayhan ketika dalam tahanan.

 

” Apa yang berlaku dalam tahanan adalah sesuatu yang dikhuatiri oleh banyak aktivis dan badan sivil.

 

” Setelah ditahan, kerajaan harus memastikan keselamatannya,” tegasnya.

 

Pereira juga menggesa reformasi undang-undang imigresen untuk memastikan para pendatang tidak akan menjadi korban atau dideportasi setelah mereka membuat aduan.

 

Peguam Charles Hector Fernandez dari NGO Malaysia Against Death Penalty and Torture (Madpet) juga bersetuju bahawa mhkamah harus memutuskan sama ada Rayhan perlu dihantar pulang atau tidak.


Dia tidak setuju bahawa pengusiran diputuskan melalui keputusan “pentadbiran”.

 

” Sekiranya pengusiran itu tidak dihentikan, kebimbangannya adalah banyak pihak yang percaya bahawa Malaysia hanya berusaha untuk mengelakkan perbicaraan yang adil.

 

” Sekiranya Malaysia benar-benar yakin bahawa dia melakukan jen4yah, maka tuduh dan bicara di mahkamah Malaysia sesuai dengan undang-undang Malaysia.

 

” Untuk menunjukkan bahawa Rayhan bersalah hanya kerana dia muncul di dokumentari tersebut, mungkin tidak masuk akal,” kata Fernandez dalam satu kenyataan.

 

Tapi bagi kita sebagai rakyat adakah wajar kita berdiam diri Ketika ada bangsa lain yang hanya duduk menumpang sewenang-wenangnya berkata buruk tentang layanan kerajaan kita kepada bangsa lain yang menumpang di Negara kita ini?

Rayhan tidak bersalah kerana muncul di dokumentari itu, yang salah adalah kerana menyatakan kenyataan yang tidak benar tentang layanan dan penganiayaan kerjaan Malaysia kepada PATI Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan ianya masuk akal jikalau diberi hukuman yang setimpal.

 

VIDEO MD RAYHAN SEBELUM DITANGKAP



Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!MK

 

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page @Media Kita

 

Sumber:

Sumber: Media Kita

Sumber: Friends of Immigration


Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Jom Tekan LIKE dan SHARE page kami yang terdapat di Bawah Artikel ni.

 

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

 

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

 

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.


Related Posts:

0 Response to "“NGO Kata Tidak Mas0k Ak4l Rayhan Terus Divsir tanpa sebab yang MUNASABAH", Ini Kenyataan Mereka Yang Buat Ramai Tak Setuju "

Catat Ulasan